Bli en hjälte, enklare än såhär blir det inte.

”För att det är orättvist! . Är svaret på en  fråga som folk ofta ställer mig med lite sådär avsky och "du-vill-bara-vara-speciell – klang" i rösten. Nej, jag är ingen djurrättsaktivist, jag tycker inte ens om ”söta små” djur. Speciellt inte sådana som kryper överallt och beter sig allmänt konstigt. Men tycker jag att det är rätt att döda djur? Nej, det tycker jag absolut inte. Frågan som ett antal personer ställer mig med "du-vill-bara-vara-speciell – klang" i rösten är (som ni redan antagligen listat ut) ”varför äter du inte kött?”. Och som redan nämnt är svaret för att det är orättvist.

Jag förstår inte hur man kan materialisera liv, föda upp det, producera det i masskala och sedan, utan att blinka, avrätta det på ett rullande band med ett fullspäckat schema. Jag förstår inte. Det går bara inte in i huvudet på mig. Det är ju så onödigt. Det är ju inte ens livsnödvändigt för oss människor att äta kött för att överleva. Köttkonsumtionen i västerländska länder är onödigt stor. Jag blir så arg över dagens människors idioti. Tänk hur mycket bättre världen skulle vara bara genom att minska andelen djur som massakreras årligen. Om inte för djurens egen skull så tänk på hur mycket energi som skulle sparas genom till exempel minskad transport av döda djur från fattiga länder till våra hamburgare och lyxiga kebabtallrikar! Hur många träd som skulle slippa fällas i de få regnskogsområdena som är kvar i världen. Tänk hur mycket växthusgaserna ökar som en konsekvens till djuruppfödande, hur mycket spannmål som istället för att föda upp grisar och kor skulle kunna gå till att nära oskyldiga glömda barn i tredje världen!. Hur mycket rättvisare världen skulle bli för alla om varje individ slutade äta eller åtminstone åt en gris mindre per år. Tänk så många stora problem skulle kunna bli mycket mindre om vi bara handlade bättre.

”Men det är ju naturligt att äta kött, det har vi ju alltid gjort!” Det må vara sant. Men om vi ändå ska jämföra oss med stenåldersmänniskorna så varför inte också lämna civilisationen bakom oss och flytta till närmaste grotta för att göra jämförelsen mer riktigt? Att jaga rådjur för överlevnads skull må ha varit normalt en gång i tiden men det finns ingenting naturligt med att föda upp en armé av Beligan Blue oxar bara för att dräpa och hacka dem i fina små bitar som får plats på din tallrik utan att lämna minsta lilla spår av osynligt blod.

Det jag irriterar mig på är inte att man äter kött. Utan att vi äter överdrivet mycket kött utan att vara medvetna om konsekvenserna för samhället, för miljön, för oss själva och djur som inte gör något annat än bara föds upp och dödas - i onödan enligt mig. Jag tycker inte att alla ska tvingas vara vegeterianer, att helt utesluta kött från sin kost tycker inte jag är nödvändigt. Det räcker med att bara konsumera MINDRE kött. Tvinga samhället att sluta föda upp kotlettgrisar, eller åtminstone minska antalet kotlettgrisar. Här är din chans att rädda världen och decimera orättvisorna. Ät mindre kött. Bli en hjälte. Enklare än så här blir det inte.               
 
                                 
                                  Normalt?

x Immortal x

Kommentarer
Postat av: Magda

Du har jätte rätt Bharti. Mycket väl skrivet.

2008-07-05 @ 23:50:10
Postat av: Anonym

2008-07-05 @ 23:51:07
Postat av: Anonym

That's because I'm super awesome!

2008-07-06 @ 14:59:36
Postat av: Herr Niklasson

"I regel så bryr sig inte människan om elefanten förrän den klampar in i vardagsrummet" - gammalt djungelordspråk.



Vi i västvärlden tar inte del av de grymheter som förekommer till följd av kopiös köttproduktion vilket leder till att vi itne behöver engagera oss. Vi behöver inte sluta kött för än så länge har vi inte blivit påverkade av det. Det enda som har hänt är att köttpriset har stigit.



Det är inte våra hamnar som översvämmas - med undantag för Holland. Det är inte på vår bakgård som nötkreatur blir systematiskt avrättade. Vi blundar inte för sanning, för sanningen finns inte där. Ett reportage på tv känns alldeles för avlägset för att majoriteten ska orka engagera sig.



Det saknas initiativ och engangemang i Sverige idag. Det finns ett fåtal individer som aktiverar sig trots att det händer långt borta. Man skulle väl kunna jämföra det med religion på sätt och vis, som att tro utan bevis. Eller med bristande och "overkliga" bevis iaf.



Personligen tar jag bara tag i saker som påverkar mig personligen. Human nature.

2008-07-10 @ 01:24:22
Postat av: Anonym

"I regel så bryr sig inte människan om elefanten förrän den klampar in i vardagsrummet" - gammalt djungelordspråk.



Vi i västvärlden tar inte del av de grymheter som förekommer till följd av kopiös köttproduktion vilket leder till att vi itne behöver engagera oss. Vi behöver inte sluta kött för än så länge har vi inte blivit påverkade av det. Det enda som har hänt är att köttpriset har stigit.



Det är inte våra hamnar som översvämmas - med undantag för Holland. Det är inte på vår bakgård som nötkreatur blir systematiskt avrättade. Vi blundar inte för sanning, för sanningen finns inte där. Ett reportage på tv känns alldeles för avlägset för att majoriteten ska orka engagera sig.



Det saknas initiativ och engangemang i Sverige idag. Det finns ett fåtal individer som aktiverar sig trots att det händer långt borta. Man skulle väl kunna jämföra det med religion på sätt och vis, som att tro utan bevis. Eller med bristande och "overkliga" bevis iaf.



Personligen tar jag bara tag i saker som påverkar mig personligen. Human nature.

2008-07-10 @ 01:25:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0